Om Skarpnäck
Antal invånare: 46 000
Avstånd från Stockholms city: 9,6 km
Skarpnäck är en förort i Söderort och en av slutstationerna på den gröna tunnelbanelinjen. Orten ligger på ett tidigare flygfält som byggdes för militären under andra världskriget. Gatorna i Skarpnäck speglar områdets historia och har namn som Flyghamnsgatan, Fallskärmsgatan och Flygargatan.
Idag är det gamla flygfältet ett sportfält som har en idrottshall och planer för fotboll, rugby, amerikansk fotboll, baseboll och softboll.
Skarpnäck är planerat som en kvartersstad där gatorna bildar ett rutnät. Likt Stockholms innerstad är husen byggda i kvadratiska kvarter med innergårdar. Nästan alla hus i Skarpnäck är byggda i rött tegel. Här finns även radhusbebyggelse och ett företagsområde.
Skarpnäcks koloniområde är en kulturhistorisk pärla som kom till 1936. Det är Sveriges näst största koloniområde och en populär plats för folk att promenera, jogga och varva ner ute i det fria.
Ser du stjärnorna som tindrar över Skarpnäck
Helen Sjöholm – Stjärnorna som tindra över Skarpnäck
Kan du sångerna vi sjunger här i Skarpnäck
Bortom ropen och bortom skratten
på vår resa genom natten
Färgas förotslivet i en rosa dager
man kan nästan tro att livet är en schlager
Skarpnäcks historia
Människor har bott i Skarpnäck ända sedan vikingatiden. I närheten har man dock hittat fynd som är äldre än så. Vid sjön Flaten, som ligger intill Skarpnäck, finns bland annat en boplats från stenåldern. Där finns också en fornborg som är daterad till bronsåldern.
Under medeltiden låg byn Skarpa i Skarpnäck. Den bestod av tre bondgårdar och några torp. På 1600-talet ägdes gårdarna av en grevinna som byggde om den största till en herrgård, Skarpnäcks gård, som fått ge namn åt dagens förort. Herrgården finns kvar än idag och har bland annat använts som ålderdomshem och behandlingshem.
Före 1900-talet låg Skarpnäck, som många andra förorter, på landsbygden. Området tillhörde Brännkyrka socken och bestod mest av jordbruksmark. Detta märks fortfarande då det finns många gamla ekar och samlingar av ovanliga slåtterväxter i området.
När det blev bostadsbrist i Stockholm på 1800-talet köpte Stockholms stad upp mark utanför staden för att bygga nya stadsdelar. Under början av 1900-talet växte flera villaområden fram i Skarpnäck, som Enskededalen och Pungpinan.
Under andra världskriget behövde militären en flygplats nära staden. Man beslöt då att låta bygga ett flygfält på Skarpnäcksfältet. Det skulle användas av militären ifall det blev krig. På flygfältet byggdes bunkrar och ställningar för att hålla vakt, men så länge det var fred fick det användas för olika sportaktiviteter. Bland annat byggdes en motorbana för rallytävlingar.
På 50-talet hölls ett stort internationellt ungdomsläger på flygfältet samt Sveriges första ”drive-in-gudstjänst”. Under en FN-konferens blev det även en läger- och festplats för unga hippies från hela världen.
Dagens Skarpnäck byggdes på 1980-talet. Det gamla flygfältet blev då en plats för bostäder. Tanken var att bygga en ministad med låga hus, efter att det kommit kritik mot miljonprogrammet.
1994 förlängdes den gröna tunnelbanelinjen till Skarpnäck. Innan dess var den sista stationen Bagarmossen.
Sedan 2005 har det byggts flera nya flerfamiljshus och radhusområden i Skarpnäck.
Hall of Fame
Upptäck vilka kändisar som kommer från Skarpnäck!